De Chef van Knorr

Hoe ontwikkel je recepturen voor een groot publiek? Is dat wel ‘echt’ koken? Chef Anton Rinsema biedt een kijkje in de keuken van Unilever én vertelt wat de rol is van het speciale ingrediënt ‘duurzaamheid’. 

Unilever zet zich ook in tegen voedselverspilling’ - Anton Rinsema

Anton Rinsema is Local Deploy Chef in de Benelux. Hij is het gezicht van Knorr en culinair verantwoordelijk voor alle retailproducten in de Benelux, zoals de Knorr Wereldgerechten en Unox soepen. Anton vertaalt de behoefte van de consument en de vraag van de marketeer naar concrete producten. Hij bedenkt, ontwikkelt, proeft en test. Duurzaamheid komt in zijn werk op verschillende manieren terug.

100% duurzame sourcing
'Als we de groeiende wereldbevolking willen blijven voeden, maar onze impact op het milieu willen verkleinen, moeten we duurzamer gaan produceren. De consument wil bovendien graag weten wie zijn eten produceert en hoe. Aan Unilever de taak om daar handen en voeten aan te geven. Ons doel is om in 2020 voor al onze Knorr-producten nog uitsluitend duurzaam geproduceerde ingrediënten te gebruiken. Om dat te realiseren werken we intensief samen met boeren en leveranciers, zoals bijvoorbeeld boer Simon en onze groenteleverancier Ardo, en committeren we ons samen aan 100% duurzame sourcing.’

Voedsel in overvloed
'We zijn ons steeds meer bewust van wat we eten en hoeveel we verspillen. Unilever zet zich ook in tegen voedselverspilling. Bijvoorbeeld door bij het schrijven van recepturen gebruik te maken van eenheden zoals ze in de supermarkt beschikbaar zijn.’ Anton eet thuis vegetarisch, maar ontkomt door zijn functie niet aan vlees. ’Unilever blijft werken aan meer vegetarische oplossingen. Door nieuwe vegetarische producten te ontwikkelen en vegetarische recepten aan te bieden, heeft de consument een bewuste keuze. Daarom bevat de nieuwe lijn Knorr Arabia Wereldgerechten bijvoorbeeld een vegetarische falafel.’

Met mate afbouwen
‘Helaas kunnen we niet altijd zo snel schakelen als dat we zelf willen. Zo zijn we constant bezig met de reductie van zout, maar dit moet stapsgewijs plaatsvinden. Zout is essentieel voor de smaakbeleving, het draagt bij aan het mondgevoel en de conservering van producten. Als we de hoeveelheid zout in onze producten te snel zouden afbouwen, bestaat de kans dat de consument het product niet meer koopt of nog erger, zelf zout gaat toevoegen. Dan schiet het zijn doel voorbij.’ 

Individu
'In de toekomst verwacht ik dat de productontwikkeling zich meer op het individu zal richten. Obesitas is bijvoorbeeld een groot probleem. Hierop moeten we in ons assortiment aansluiten, door rekening te houden met de portiegrootte of door de samenstelling aan te passen en bijvoorbeeld minder suiker, olie, vet of vlees te gebruiken. Een andere uitdaging is ondervoeding bij ouderen. Door hun verminderde eetlust hebben ze moeite om de juiste en voldoende mineralen, vitamines, oliën en vetten binnen te krijgen. Sustainable Living betekent ook betrokken zijn en nadenken over oplossingen voor maatschappelijke problemen.’

Meer achtergrondartikelen

Check uw saldo

Uw kaartnummer staat achterop het kaartje dat u heeft ontvangen, onder de barcorde en bestaat uit 19 cijfers.

€  0,00

Speelt u nog niet mee met de Postcode Loterij en wilt u ook een cadeaukaart?        

Alle deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen uiterlijk 8 november hun DOE MAAR LEKKER DUURZAAM cadeaukaart. Wilt u ook meespelen en een cadeaukaart ontvangen? Bel dan naar 0900 – 300 1500 (normaal tarief), op werkdagen bereikbaar tussen 09.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Alvast veel geluk met uw deelname!

18+ speel bewust.